[oorspronkelijke publicatiedatum 10 september 2015]

Kriebelneus, onafgebroken niezen en een opgezette keel. Ook ik heb ‘m te pakken, de uiterst vermoeiende verkoudheid. Om de ongemakken zo veel mogelijk te beperken, vraag ik mijn zoon om bij de plaatselijke drogist even de meest gangbare eerste-hulp-bij-verkoudheid-producten in te slaan. Met op nummer 1 neusspray, op de voet gevolgd door… zakdoekjes.

Terwijl ik doorsnotter, wordt mijn zoon overvallen door een aanval van keuzestress. Een overigens uiterst besmettelijk fenomeen in het geval kind – ouder. “Mam, welke neusspray moet ik hebben?”, vraagt hij aan de telefoon. “Nou gewoon, Otrivin neusspray”, antwoord ik. “Ja maar welke dan? Ze hebben negen soorten.” Negen soorten neusspray. In mijn herinnering hadden we neusdruppels en neusspray. En dat was het dan wel zo’n beetje. Is de behoefte van onze neuzen zo veranderd?

Otrivin erkent de kans op keuzestress. Waarom zouden ze anders bij het openen van de website een quizje laten zien om snel te kunnen bepalen wat je nodig hebt? De eerste keuze is makkelijk. Ik ben een volwassene. Waarmee het aanbod teruggebracht wordt tot zeven. De volgende keuze roept vraagtekens op: wil ik neusspray met zoutoplossing of met een werkzame stof? Euh… geen idee. Als het maar helpt! Gelukkig is er ook nog een keuze 3, waarmee het ene flesje druppels afvalt.

Nog zes soorten neusspray over. “Doe maar degene die langdurig werkt bij een verstopte neus”, geef ik mijn zoon als antwoord. Zowaar blijft er maar eentje over. Gelukkig zijn zakdoekjes gewoon zakdoekjes stel ik mezelf gerust. Totdat mijn telefoon weer overgaat. “Zes soorten Tempo? Doe dan maar die van het eigen merk.” The paradox of choice.

Elk bedrijf wil groeien. En als het aantal verkouden neuzen niet aanzienlijk verandert, dan moet de groei ergens anders vandaan komen. Introduceer naast de klassieke versie een opgewaardeerde (en duurdere) variant en de omzet stijgt. Niemand wordt blij van een schrale neus, dus kom maar op met die extra verzorgende elementen.

Ondertussen snotter ik verder. Want opgewaardeerd of niet, de neusspray anno nu weet me nog steeds niet te genezen. Misschien is dat een idee voor de volgende keer. Gegarandeerd van uw verkoudheid af? Ik betaal er het dubbele voor. Al moet ik de Tempo Design Edition 2015 er bij aanschaffen.