[oorspronkelijke publicatiedatum 4 april 2016]

Al ruim twee maanden stonden ze hoog op het verlanglijstje van mijn dochter. Toen dan eindelijk het moment daar was en ze gekocht mochten worden, bleek haar maat in de lokale sportzaak uitverkocht. Tenminste in het wit met zwarte strepen. Blijkbaar was zij niet de enige die ze graag wilde hebben. Ik vroeg de jonge verkoper of hij ze kon bestellen. Hij kon een glimlach niet onderdrukken. Helaas… Razend populaire schoenen. Niet aan te slepen. Al maandenlang.

Gelukkig kon Omoda haar lang gekoesterde wens in vervulling brengen. Zij nieuwe schoenen, ik inspiratie voor een blog. Want ik weet zeker, dat – ook al heb ik het merk nog niet genoemd – de meeste van jullie weten over welke schoenen ik het heb. Of in ieder geval welk merk.

Op de binnenzool van de schoen staat onder het logo de zin “The brand with the 3 stripes”. Drie strepen die ogenschijnlijk saaie en weinig flatteuze schoenen, in goud veranderen. Dan heb je het toch wel voor elkaar als merk hoor. Dat enkel en alleen je logo, dus zonder geschreven bedrijfsnaam, al duidelijk maakt wie je bent, is één ding. Maar dat zelfs een beschrijving van het handelsmerk volstaat… Dat kunnen er maar weinig zeggen. Alhoewel…

In een sterk concurrerende markt kan het koppelen van een merk aan een symbool of element, een gouden zet zijn. De volgende voorbeelden spreken voor zich:

Robijn’s beertje, de zwaan van KLM, de AH verkoopmedewerker en de vorm van het Coca Cola-flesje zijn typische voorbeelden van een zogenaamde ‘uitvoeringspositionering’. Maar ook slogans en jingles, zoals ‘Tuut-tuut, dat is snel’ (Overtoom) en het meer recente ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’. Alhoewel bij laatstgenoemde nog wel even wat meer moeite gedaan moet worden om niet alleen de pakkende regel, maar ook het merk – Tele2 – te onthouden.

Met een goede uitvoeringspositionering, kunnen drie strepen zomaar goud worden. Nou ja, zomaar… Voor dergelijke successen, mag je enigszins diep in de marketingcommunicatiebuidel tasten. En dan nog heb je geen garanties. Niet alleen moet je symbool of element precies de juiste toon raken, men moet ook daadwerkelijk op je zitten te wachten. En je moet er dus voor zorgen dat de uiting wél spontaan aan jouw merknaam gekoppeld wordt. Maar áls het lukt…

Terug naar de schoenen. Ik moet bekennen, ook ik ben gecharmeerd van de drie strepen. Draag ze tijdens het sporten op mijn schouders en dijbenen. En hoe meer ik kijk naar deze schoenen naast me, hoe mooier ik ze ga vinden. Zeker nu ik de tekst lees, die op fraaie wijze de schoenen in de doos vergezelde:

i am not in it for the approval

i am not in it for the fame

the fans

the followers

i am not in it for the attention

the likes

the views

i am not in it for the applause

i am not in it for anyone else

i am a superstar

(superstar met daaroverheen drie horizontale strepen)

Dit zijn niet zo maar drie strepen. Dit is een statement.