[oorspronkelijke publicatiedatum 10 november 2015]

Ik ben jaloers op mensen met gevoel voor interieur. Mensen die precies weten welke lamp, van welk materiaal in combinatie met welke wanddecoratie ze waar moeten hangen. Die het verschil zien tussen vijftig verschillende tinten grijs. En een woonkamer hebben die zo uit de vtwonen is komen wandelen. Mijn woonkamer is al 15 jaar de mijne. En heeft, net als de rest van mijn huis, nog altijd de hoop de ‘vtwonen-status’ te bereiken. Misschien tegen beter weten in: vooralsnog ervaar ik zowel mijn interieur als het keuzeproces als een niet lekker lopend samenspel tussen smaakvol, passend, budget en gemak.

Gelukkig houdt vtwonen ook rekening met mensen zoals ik. Mensen die weten hoe het voelt de interieurplank mis te slaan. Speciaal voor (onder andere) ons hebben ze namelijk vtwonen-waardige producten geselecteerd. Producten die gegarandeerd scoren: vtwonen behang, vtwonen laminaat, vtwonen verf, vtwonen meubilair en niet te vergeten vtwonen servies. Verkrijgbaar in hun eigen webshop en/of bij de (Karwei) bouwmarkt. In combinatie met hun maandblad en tv-uitzending, maar ook an sich, geven de vtwonen producten me houvast. Welke kleur op de muur? Kies ik voor een kleur uit de vtwonen verflijn, dan weet ik zeker dat ik trend- en trefzeker bezig ben.

De ‘vt’ in vtwonen staat voor vrije tijd, begonnen als magazine inspelend op het in de jaren zeventig nog in opkomst zijnde doe-het-zelven. Maar wat is het vandaag de dag? Is het een tijdschrift, een blik verf, of een webshop? Een bezoekje aan de site geeft geen eenduidig antwoord: ik lees shop en zie inspiratie, ik lees tv en zie vazen. De spijker op zijn kop: vtwonen is een zeer geslaagd voorbeeld van (multichannel) contentmarketing. Ofwel, verkopen is bijzaak. In ieder geval in de perceptie van de sitebezoekers en bladlezers. De communicatie via verschillende kanalen (print, site, tv, bouwmarkt, webshop) is niet gericht op een strak gedefinieerde doelgroep, maar op een audience, een publiek. Vtwonen heeft klanten, maar vooral abonnees, fans en followers. En vtwonen verkoopt geen producten, maar inspiratie. Informatie en dus content waar daadwerkelijk behoefte aan is.

In mijn zoektocht naar behang (de volgende ruimte is aan de beurt), twijfel ik. Twee behangvarianten die erg op elkaar lijken. Het verschil zit hem in de details. En in de prijs. Ik kies de vtwonen variant. De prijs is ondergeschikt: een geslaagd (lees: vtwonen-waardig) resultaat is tenslotte onbetaalbaar.